BURGARE PÅ CYKEL SKA VÄNDA UPP OCH NED PÅ STREET FOOD-VÄRLDEN

Vi äter mer street food än någonsin och trenden visar inga tecken på att avta. Men att driva en street food-rörelse idag handlar, till och från, mer om att jaga platser att stå på och administration, än om passion för god mat. Det här vill skaparna av nya konceptet Burger Bike ändra på.

Historien om Burger Bike började 2013, precis som de flesta street food-satsningar, med en eldsjäl med stor passion för vällagad mat och med en food truck. ”Burgarbussen” fanns i Falun och eldsjälen hette David Sjöblom. Hans burgare ”The Dirtburger” växte snabbt till en rörelse med en trogen följarskara på sociala medier och stammisar som kunde åka flera mil för att få äta den. När David satte sig ned med sina vänner Tom Sakofall och Kalle Köhler för att göra ett konkurrenskraftigt franchise-koncept av bussen och burgaren var den sistnämnda given som produkt. Men själva food truck-konceptet förvandlades snart till ett food bike-koncept.

– Cyklar är inte bara miljövänliga. Att sälja mat från en cykel slår helt och hållet hål på begreppet ”Läge, läge, läge”. Man behöver ingen dyr lokal, inte jaga plats att stå på och tillstånd är enkla att erhålla, säger Tom Sakofall, idag CEO för Burger Bike. Cykeln gör det dessutom möjligt att komma in i parker och på torg och stränder där fordon inte är tillåtna. Det gör att man kan ta produkten till kunderna på ett helt annat sätt.

Prisvinnande puckar
Förutom hos sina lokala fans i Falun har ”The Dirtburger” redan gjort succé även i kulinariska kretsar. 2015 kom den tvåa i Hamburgar-SM i Stockholm. Burgaren består av två ”puckar” lokalodlat, förstklassigt nötkött som monteras i färskt hamburgerbröd tillsammans med senap, cheddarost, picklad gurka och stekt lök.

I Burger Bike-konceptet ingår, utöver ”The Dirtburger”, en fullt utrustad mobil hamburgerkedja på cykel. Den trehjuliga cykeln är EU-klassad och godkänd som livsmedelsanläggning. Den har allt som krävs för att laga burgarna, från gas till stekbordet, kylar och redskap, till varmt och kallt vatten och rengöringsprodukter osv. Marknadsföring av var den befinner sig sker huvudsakligen via sociala media och smarta betalningslösningar minskar tiden för hantering av pengar och utlämning. Kunden kan betala redan i kön och burgaren är redo att lämnas ut när hen når kassan. Fördelaktigt för hungriga matgäster alltså, men även för hungriga entreprenörer.

– Ska man anställa folk för att driva en food truck måste man smalna av rekryteringen jättemycket eftersom trucken kräver körkort, och framförallt i större städer finns ju massor av duktigt folk som inte har det. Då försäljningen sker från en cykel och anskaffningskostnaden är låg, bara ca 20 % av vad en food truck kostar, ger Burger Bike fler arbetssökande möjlighet till en inkomst och en spännande chans att utvecklas, och vi får ett bredare urval av franchisetagare, förklarar Tom.

Imorgon Europa
Det närmaste målet är att få fem cyklar på rull för att testa konceptet och åtgärda eventuella barnsjukdomar. Sedan vill man göra konceptet, och inte minst ”The Dirtburger”, tillgängliga även för kunder och franchisetagare utanför Sveriges gränser. Inom fem år siktar man på att ha 100 franchisetagare runt om i Europa.

– Lyckas vi med det är 100 cyklar inte speciellt mycket. Då kan vi satsa på att ha 1 000 cyklar. Sedan är nästa steg att ta konceptet vidare till USA, konstaterar Tom.

Framgångsreceptet är enligt Burger Bike-teamet ett välpaketerat koncept med tydlig affärsmodell och företagskultur, och stöd till franchisetagarna med allt från personalhandböcker till utbildning. Men det handlar också om att hitta motiverade franschisetagare som blir goda Burger Bike-ambassadörer. Här siktar man på en yngre målgrupp med en redan väl etablerad närvaro i sociala media och lägger stor vikt vid att hjälpa dem ingång på plats, med kontakter med lokala myndigheter, tillståndsbestämmelser och råvaruleverantörer osv.

– För en ung, ambitiös och matintresserad människa blir Burger Bike-konceptet som en skola där hen, utan någon större ekonomisk insats, lär sig att driva en restaurangrörelse, med allt vad det innebär i form av matlagning, försäljning, bokföring, ekonomi och inte minst marknadsföring, säger Tom.

Det sistnämnda sker i stor utsträckning via sociala media. Burger Bike har ett övergripande konto, @burgerbikeofficial, på Facebook och Instagram. Varje lokal cykel får sedan sitt eget konto och franchisetagaren ansvarar själv för att bygga upp en kundbas lokalt och utveckla sin egen, unika relation med den.

– Vi vill skapa en rörelse av unga matentreprenörer som får chansen att göra sin grej. Om vi lyckas är vi övertygade om att Burger Bike kommer att revolutionera restaurangbranschen, avslutar Tom.

 

För mer information, kontakta Tom Sakofall CEO för Burger Bike
Telefon: 0762-728002 E-post: tom@burgerbike.se
Pressmaterial och bilder för nedladdning finns på http://www.burgerbike.se/press/
Se även @burgerbikeofficial på Facebook och Instagram